Οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ θεωρούν τα επιδόματα αυτά ως εισοδήματα, απαλλασσόμενα μεν από το φόρο εισοδήματος, αλλά υπαγόμενα σε ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Έτσι, χιλιάδες ΑμεΑ καλούνται να πληρώνουν άδικα την εισφορά αυτή.
ραδιο πανδαισια chat
γιαννης ανδρουλιδακης προσφυγες
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος”, επειδή τα ποσά των προνοιακών επιδομάτων θεωρούνται «εισόδημα», προσαυξάνουν τεχνητά τα συνολικά ετήσια οικογενειακά εισοδήματά τους, με αποτέλεσμα να χάνουν απαλλαγές κι εκπτώσεις από τον ΕΝΦΙΑ, καθώς και άλλα κοινωνικά επιδόματα, που χορηγούνται με κριτήριο το ύψος του ετησίου οικογενειακού εισοδήματος.
Θέμα... ονομασίας
Το δημοσίευμα, κάνει αναφορά στο ιστορικό των μεθοδεύσεων της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών και της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (η οποία μετονομάσθηκε πλέον σε ΑΑΔΕ), για την επιβολή εισφοράς αλληλεγγύης στα προνοιακά επιδόματα χιλιάδων αναπήρων, λόγω του χαρακτηρισμού τους ως «εισοδημάτων».
νομοθετικη πραξη 2015
Σε νεότερη εγκύκλιο που εξέδωσε πρόσφατα η ΑΑΔΕ (την υπ’ αριθμόν ΔΕΑΦ Α 1099109 ΕΞ 2017) εμμένει στην αυθαίρετη άποψη ότι τα επιδόματα αυτά θεωρούνται εισόδημα απαλλασσόμενο μεν από το φόρο εισοδήματος, αλλά υπαγόμενο σε ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Για το λόγο αυτό, αξίζει να υπενθυμίσουμε το ιστορικό των μεθοδεύσεων υπουργείου Οικονομικών και ΓΓΔΕ (νυν ΑΑΔΕ) προκειμένου να υπαχθούν τα επιδόματα αυτά σε εισφορά αλληλεγγύης:
1. Στα ηλεκτρονικά έντυπα Ε1 των φορολογικών δηλώσεων τα οποία αναρτήθηκαν την άνοιξη του 2016 στους λογαριασμούς που είχαν στο ΤΑXISnet χιλιάδες άτομα με αναπηρία κάτω του 80% και άτομα με αναπηρία 80% και άνω μη τυφλά και μη κινητικά ανάπηρα, η ΓΓΔΕ, έχοντας τη σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Οικονομικών, προσυμπλήρωσε τους κωδικούς 619-620 του πίνακα 6 με τα ποσά των προνοιακών επιδομάτων που έλαβαν οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι κατά τη διάρκεια του 2015. Στους κωδικούς αυτούς αναγράφονται μόνο ποσά εισοδημάτων, απαλλασσόμενα από το φόρο εισοδήματος ή φορολογούμενα με ειδικό τρόπο, τα οποία όμως επιβαρύνονται με ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
Σύμφωνα, όμως, με την εγκύκλιο υπ’ αριθμόν ΠΟΛ. 1149/2013 που είχε εκδώσει η ίδια η ΓΓΔΕ στις 20-7-2013 – για να ερμηνεύσει την παράγραφο 2 του άρθρου 29 του ν. 3986/2011, η οποία ορίζει την επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης - τα προνοιακά επιδόματα των αναπήρων δεν έπρεπε να προσυμπληρωθούν στους κωδικούς 619-620 του πίνακα 6, αλλά στους κωδικούς 781-782 του πίνακα 6, όπου αναγράφονται όλα τα εισπραχθέντα ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα.
Κι αυτό διότι, βάσει της συγκεκριμένης εγκυκλίου, τα εν λόγω επιδόματα «δεν φέρουν τα απαραίτητα γενικά εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος, δίδονται ως κοινωνική παροχή για την αντιμετώπιση και κάλυψη συγκεκριμένων ειδικών δαπανών, στις οποίες υποβάλλονται ευπαθείς ομάδες φορολογουμένων, δίδονται χωρίς αντάλλαγμα παροχής εργασίας, χωρίς να αποτελούν καρπό περιουσιακών στοιχείων και συνεπώς δεν τίθεται θέμα επιβολής εισφοράς».
Επιπλέον, σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν ΠΟΛ. 1094/2015 εγκύκλιο της ίδιας της ΓΓΔΕ, «τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται ως οικονομική ενίσχυση – βοήθημα σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος και δεν φορολογούνται».
2. Το νέο σκεπτικό πάνω στο οποίο στηρίχθηκαν υπουργείο Οικονομικών και ΓΓΔΕ, για να χαρακτηρίσουν τα προνοιακά επιδόματα των παραπάνω ατόμων με αναπηρία ως «εισόδημα», ήταν ότι:
* Τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται ως οικονομική ενίσχυση-βοήθημα σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (άτομα με ειδικές ανάγκες, ηλικιωμένους, άπορους κ. λπ.) από το Δημόσιο ή από άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς όντως δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος του άρθρου 7 του ν. 4172/2013 και επομένως δε φορολογούνται, σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν ΠΟΛ. 1094/2015. Ομως, ο μη χαρακτηρισμός τους ως «εισόδημα» ισχύει μόνο εφόσον καταβάλλονται έκτακτα στα άτομα αυτά! Κι αυτό διότι, όπως ισχυρίστηκαν, «ένα ποσό χαρακτηρίζεται ως εισόδημα, όταν υπάρχει περιοδικότητα, μόνιμη πηγή προέλευσης, καθώς και τακτική εκμετάλλευση της πηγής αυτής».
* Τα όσα διαφορετικά αναφέρουν οι εγκύκλιοι που εκδόθηκαν πριν από την 1η-1-2014, όπως η ΠΟΛ. 1149/2013, έπαψαν πλέον να ισχύουν (!) από τότε που τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013). Κι αυτό διότι όλες οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι που εκδόθηκαν πριν από την 1η-1-2014, ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του νέου ΚΦΕ, αναφέρονταν στις διατάξεις του προηγούμενου ΚΦΕ, του ν. 2238/1994, ο οποίος από την ίδια ημερομηνία καταργήθηκε.
Ωστόσο, το παραπάνω σκεπτικό στο οποίο στηρίχθηκαν υπουργείο Οικονομικών και ΓΓΔΕ είναι σαθρό και αυθαίρετο για τους εξής λόγους:
α) Η προσθήκη της έκτακτης καταβολής ως προϋπόθεσης για το μη χαρακτηρισμό των επιδομάτων αυτών ως «εισοδήματος» δεν υπήρχε στην εγκύκλιο ΠΟΛ. 1094/2015, την οποία επικαλέστηκαν!
β) Την ερμηνευτική προσέγγιση της εγκυκλίου ΠΟΛ. 1149/2013, ότι τα προνοιακά επιδόματα των αναπήρων δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως εισόδημα, διότι δεν δίδονται ως αντάλλαγμα για την παροχή εργασίας, την αποσιώπησαν.
γ) Αποσιώπησαν, επίσης, το γεγονός ότι η εγκύκλιος υπ’ αριθμόν ΠΟΛ. 1094/2015, η οποία δεν αναφέρει πουθενά ως προϋπόθεση την έκτακτη καταβολή, ερμηνεύει το νέο ΚΦΕ, όχι τον παλαιό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου